Gebrek aan overzicht kan stress en een onrustig gevoel veroorzaken. Gebrek aan overzicht is ook precies datgene waar veel mensen tegenaan lopen bij het inpakken voor de verhuizing. Vooral de vraag ‘waar begin ik?’ horen wij vaak voorbijkomen. We geven u graag wat handvatten.
Tip 1: Begin op tijd
Het is vaak lastig om in te schatten hoeveel tijd inpakken kost. De eerste en meest waardevolle tip is dan ook: begin op tijd met het inpakken van uw spullen! Door op tijd te beginnen, voorkomt u stress op het laatste moment.
Tip 2: Zorg voor goed verpakkingsmateriaal
Goed verpakkingsmateriaal is niet alleen de beste bescherming voor uw inboedel, maar werkt ook het fijnst. Soms kost kwalitatief verpakkingsmateriaal iets meer. Zo is een goede, stevige rol bubbeltjesfolie duurder dan een goedkope rol met bubbelfolie dat lichter is en minder goed beschermt.
Kwalitatief verpakkingsmateriaal hoeft echter niet duur te zijn. Goede verpakkingsmaterialen die iedereen in huis heeft zijn:
- kranten
- (oude) kleding
- (oude) handdoeken
- (oud) beddengoed
- vuilniszakken
- folie
- plastic zakjes
Verderop in dit artikel leggen we uit hoe u deze alledaagse spullen als verpakkingsmateriaal kunt inzetten tijdens het inpakken voor uw verhuizing.
Tip 3: In geval van stress: begin simpelweg ergens
Stress kan een verlammend effect hebben: u weet niet waar u moet beginnen en stelt het beginnen daardoor uit. Remedie tegen deze verlammende situatie is om gewoon ergens te beginnen. Begin eenvoudigweg met het inpakken van een item waar u zich comfortabel bij voelt. Een goed beginpunt is bijvoorbeeld om de spullen op zolder te sorteren en in te pakken.
Tip 4: Pak eerst de spullen in die u niet vaak gebruikt
Door eerst alle spullen in huis in te pakken die u niet vaak gebruikt. Dit kunnen bijvoorbeeld de volgende zaken zijn:
- spullen op zolder
- winterkleding (in de zomer) en zomerkleding (in de winter)
- boeken
- verzamelingen
- sportspullen die u dit seizoen niet gebruikt (wintersportspullen, surfspullen)
Tip 5: Label alle dozen
Zet op alle dozen wat erin zit en in welke kamer van uw nieuwe huis de doos terecht moet komen. Dit voorkomt straks een hoop frustratie in uw nieuwe huis, omdat alle dozen per definitie in de juiste kamer landen en u uw spullen gemakkelijk terugvindt.