Adreswijziging doorgeven van verhuizing: aan wie?

Als u verhuist, hebt u vaak genoeg te organiseren. U zet op een rijtje wat u moet doen in uw nieuwe huis voordat u kunt verhuizen, u regelt hier de mensen en het benodigde gereedschap voor, u gaat op zoek naar het beste verhuisbedrijf dat uw verhuizing naar uw wensen kan uitvoeren. Daarnaast hebt u nog heel wat op te ruimen en in te pakken.

Een ander punt dat komt kijken bij verhuizen, is uw post regelen. Deze moet op de een of andere manier op uw nieuwe adres aankomen vanaf uw verhuisdatum. Hiervoor moet u een adreswijziging doorgeven, maar u weet niet goed aan wie en hoe.

In deze blog geven wij antwoord op een aantal prangende vragen wat betreft verhuizen en post, zoals:

  • mijn adreswijziging doorgeven aan de gemeente: hoe werkt dat?
  • welke instanties krijgen automatisch bericht bij verhuizing?
  • waar moet ik mijn adreswijziging doorgeven, aan welke instanties?
  • aan wie moet ik mijn verhuizing doorgeven?
  • wanneer moet ik mijn adreswijziging doorgeven?

Mijn verhuizing doorgeven aan de gemeente: hoe werkt dat?

Een belangrijke instantie die op de hoogte moet worden gebracht van uw verhuizing, is de gemeente. Een adreswijziging doorgeven aan de gemeente doe je aan de gemeente waarin je gaat wonen. Dit is een essentieel onderdeel, doordat het een boete van 325€ op kan leveren indien de verhuizing niet binnen 5 dagen na je verhuizing is doorgegeven. Het is al mogelijk om dit aan te geven, 4 weken voordat de verhuizing wordt uitgevoerd. Voldoende tijd dus om dit te realiseren, alleen wel van groot belang dit dus niet over te slaan.

Verhuis je binnen de gemeente waarin je al woont? Wijzig dan ook je adres bij deze gemeente.

Verhuis je naar een andere gemeente? Dan hoeft u alleen uw adreswijziging door te geven bij de gemeente waar u gaat wonen. Uw nieuwe gemeente schrijft u automatisch uit bij uw oude gemeente.

Het doorgeven van uw adreswijziging aan de gemeente kan op meerdere manieren:

  • langsgaan bij het gemeentehuis
  • een brief sturen
  • online regelen met uw DigiD

Kijk op de website van uw gemeente voor meer informatie over het doorgeven van uw adreswijziging aan de gemeente.

Welke instanties krijgen automatisch bericht bij verhuizing?

Sommige instanties krijgen automatisch bericht van uw verhuizing. U hoeft hier dus niets voor te doen, u hoeft zich enkel aan te melden bij de gemeente waarin u gaat wonen. De gemeente zorgt er dan voor dat uw adreswijziging wordt doorgegeven aan deze instanties.

Het gaat hierbij om de volgende instanties:

  • Zorgverzekeraars;
  • Ziekenhuizen;
  • Politie;
  • Brandweer;
  • Overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, RDW, SVB, DUO

Krijgt u bijvoorbeeld een toeslag (Belastingdienst Toeslagen) of een uitkering (UWV), dan hoeft u aan deze overheidsinstanties uw adreswijziging niet door te geven. Als u uw adreswijziging bij de gemeente doorgeeft, krijgen deze instanties ook automatisch te horen dat u verhuisd bent.

Let op: in sommige gevallen kunnen uitzonderingen gelden, bijvoorbeeld wanneer u naar het buitenland verhuist of wanneer u huurtoeslag krijgt. Kijk op de site van de specifieke instantie om te achterhalen of uw veranderende situatie moet worden doorgegeven.

Waar moet ik mijn adreswijziging doorgeven?

Overheidsinstanties die uw adres nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren, krijgen automatisch bericht van uw verhuizing als u zich bij uw gemeente inschrijft. Er zijn echter ook bedrijven die uw adreswijziging nodig hebben om u van service te voorzien. Zij kunnen zo bijvoorbeeld post doorsturen naar uw nieuwe adres nadat u verhuisd bent.

Een greep uit de bedrijven aan wie u uw nieuwe adres moet doorgeven:

  • Telefonie- en internetbedrijven, zoals KPN, Ziggo;
  • Uw bank, zoals de RaboBank of SNS;
  • Notaris;
  • Kranten en tijdschriften waarop u een abonnement hebt, zoals NRC, de Telegraaf, National Geographic, AutoWeek, Linda;
  • Vervoersmaatschappijen waar u een abonnement hebt, zoals de NS of autodeelplatforms
  • Goede doelen, zoals de Hartstichting, het WNF;
  • Sportclubs, fitness;
  • Bij uw werkgever;
  • Gebedshuis;

Bij sommige bedrijven kunt u zich bij uw verhuizing ook uitschrijven, zoals bij de tandarts en de huisarts in uw oude woonplaats. Vergeet niet om tijdig op zoek te gaan naar een nieuwe tandarts en huisarts in uw nieuwe woonplaats. Zo weet u waar u terecht kunt op het moment dat u dringend een tandarts of huisarts nodig hebt.

Verhuisservice van PostNL

Een handige service om ervoor te zorgen dat al uw post op uw juiste, nieuwe adres landt, is de Verhuisservice van PostNL. Deze service biedt 2 handigheden:

  • uw post wordt gedurende een aantal weken na uw verhuizing doorgestuurd naar uw nieuwe adres, waarbij u zelf het aantal weken kiest;
  • via de Verhuisservice geeft u snel een adreswijziging door aan organisaties, zodat de post van deze organisaties voortaan aan uw nieuwe adres wordt gestuurd.

Ook als u naar het buitenland verhuist, kunt u uw post door PostNL laten doorsturen naar uw nieuwe adres. Dit gaat door middel van de Doorzendservice.

Goedkoop alternatief voor de verhuisservice

Een goed en goedkoper alternatief voor de verhuisservice is om zelf enkele maanden voor uw verhuizing bij te houden van welke instanties u post krijgt. Als u elke postafzender noteert, hebt u het overgrote deel van de organisaties en bedrijven die uw adres nodig hebben, al op een rijtje. U kunt dan vervolgens systematisch aan al deze bedrijven en organisaties uw verhuizing doorgeven. Het liefst doet u dit in één keer, maar er zullen altijd instanties en organisaties worden vergeten.

Ik ga verhuizen: Wie moet ik inlichten?

De overheidsinstanties en belangrijkste bedrijven die op de hoogte moeten zijn van uw adreswijziging, zijn hierboven behandeld.

Naast deze bedrijven en instanties willen uw familieleden en vrienden natuurlijk ook graag op de hoogte gesteld worden van uw nieuwe adres. Verder zijn er nog andere personen en organisaties of bedrijven die uw adreswijziging (of opzegging van het lidmaatschap) nodig hebben. Denk hierbij aan:

  • uw werkgever en collega’s;
  • medisch specialisten, zoals de huisarts of de tandarts;
  • sportorganisaties, zoals de voetbalclub of hockeyclub;
  • religieuze organisaties, zoals de kerk of moskee;
  • school, kinderopvang, gastouder, oppas;
  • andere verenigingen waarbij u aangesloten bent, zoals de ANWB, de Oranjevereniging, de vakbond.

Blijf ook de eerste maanden na uw verhuizing bij elke bestelling via een webwinkel checken of uw oude adres nog in uw profiel staat. Vergeet hier niet uw nieuwe adres in te geven, zodat uw pakket op uw nieuwe adres aankomt.

Hulp nodig bij uw verhuizing? Doe een vrijblijvende prijsopvraag

Wanneer moet ik mijn verhuizing doorgeven?

Op de vraag wanneer u uw adreswijziging moet doorgeven, is geen eenduidig antwoord te geven. We maken onderscheid tussen het doorgeven van uw adreswijziging aan de gemeente en de adreswijziging die u aan familie stuurt.

Om uw vrienden en familie op de hoogte te stellen van uw verhuizing, geldt geen specifieke deadline. Wel is het handig als zij niet al te lang na de verhuizing op de hoogte gesteld worden.

Voor het doorgeven van uw verhuizing aan de gemeente geldt: dit is mogelijk vanaf 4 weken vóór uw verhuisdatum en tot maximaal 5 dagen na uw verhuizing.

Let op: het niet op tijd doorgeven van uw adreswijziging aan uw nieuwe gemeente kan bestraft worden met een boete tot 325 euro! Houd dit goed in de gaten en wees er niet te laat bij, ook niet als u bijvoorbeeld te maken hebt met een spoedverhuizing. Zorg ervoor dat u, naast alle taken die bij het verhuizen horen, ook tijd inplant om uw verhuizing aan de gemeente door te geven.

TIP: om te zorgen dat u niets belangrijks vergeet tijdens uw verhuizing, heeft Student Verhuis Service een ultieme checklist verhuizen opgesteld. Zo weet u precies wat u wanneer moet doen rond uw verhuizing.

Wat komt er nog meer bij een verhuizing kijken?

Naast het doorgeven van je adreswijziging komen er ineens veel dingen op u af tijdens een verhuizing naar een andere gemeente. Naast het inrichten van het nieuwe interieur en het daarmee een stuk gezelliger maken in huis, is het ook prettig om de buurt alvast te verkennen. Een gesprek met de nieuwe buurman of buurvrouw aan te knopen en alvast een kennismaking plannen. Belangrijke zaken waar u daarnaast rekening mee moet houden zijn:

  • Verzekeringen regelen voor de inboedel en overige woonverzekeringen
  • Contracten afsluiten voor gas, water, licht
  • De verhuisdag inplannen en alle daarbij behorende taken

Om dit alles wat soepeler te laten vergaan, hebben wij een verhuischecklist gemaakt. Via het onderstaande formulier is eenvoudig de ultieme verhuischecklist te vinden. Op deze manier vergeet je niets tijdens de verhuizing en zal alles een stuk soepeler verlopen!

Meer informatie over verhuizen?