Tips voor het inpakken

Het beschermen van uw inboedel: transportwaardig verpakt is altijd verzekerd. Het is voor ons zeer belangrijk om uw inboedel altijd schadevrij te verhuizen. Een goede voorbereiding van uw kant in combinatie met onze professionele, ervaren verhuizers zal ervoor zorgen dat uw verhuizing voordelig, efficiënt en succesvol zal verlopen. Het transportwaardig aanleveren van uw inboedel is essentieel om de veiligheid van uw inboedel te garanderen. Wanneer uw inboedel is beschermd tegen stoot- en krasschade, staan wij garant voor uw inboedel en woning, conform onze voorwaarden.


niet transportwaardig :

transportwaardig1

Wanneer u uw inboedel onbeschermd aanbied zullen wij deze uiteraard altijd voor u vervoeren. Het gebruik van verhuisdekens tijdens het vervoeren op de weg zal uw inboedel beschermen. Echter kunnen wij niet garant staan voor eventuele schade aan uw inboedel tijdens het verhuizen, wanneer deze niet transportwaardig is aangeboden.

U kunt bij ons alle beschermende producten bestellen voor het transportwaardig inpakken van uw inboedel.


WEL transportwaardig :

transportwaardig2

Als u uw inboedel transportwaardig aanbiedt, staan wij garant voor de veiligheid van uw inboedel.

De inboedel zoals u hierboven kunt zien is transportwaardig ingepakt en beschermd uw inboedel tijdens uw verhuizing. Uw inboedel is volledig verzekerd, waarbij eventuele schade aan u wordt vergoedt, conform onze voorwaarden.


Begin ruim op tijd met inpakken, niks is erger dan op het laatste moment voor de verhuizing nog de helft van al je spullen op te moeten bergen. Gebruik verhuisdozen om uw spullen in op te bergen. Deze zijn makkelijk opstapelbaar en nemen weinig ruimte in. Zorg dat het totale gewicht per verhuisdoos onder de twintig kilo blijft, als u de verhuisdozen tot de handvaten vult, benut u alle ruimte en zorgt u ervoor dat de dozen nog goed te tillen zijn. Het is voor onze verhuizers ook veel gemakkelijker en sneller om dozen te vervoeren dan losse voorwerpen. Wanneer de dozen geen handvaten hebben, kunt u het beste de dozen het beste tot ¾ vullen. Zo voorkomt u

Het beste is om uw spullen per kamer in te pakken. Dit maakt het uitpakken na de verhuizing een stuk gemakkelijker. Noteer op elke doos voor welke kamer deze bestemd is. Ook kunt u kort aangeven wat er precies in de verhuisdoos zit, zo kunt u sneller bij u spullen wanneer nog niet alles is uitgepakt maar u toch één specifiek ding nodig hebt.


Kwetsbare, fragiele en belangrijke spullen verhuizen

Breekbare spullen dienen van te voren goed ingepakt te worden. Het beste is om uw kwetsbare voorwerpen met piepschuim, bubbeltjes-plastic of desnoods dekens en of kleding te beschermen. Zeker wanneer er stijle trappen moeten worden overwonnen zoals bij een verhuizing in een grachtenpand in Amsterdam, is het belangrijk dat alles goed beschermd is. Overigens proberen we hier wel zoveel mogelijk gebruik te maken van een verhuislift.

Bewaar al uw administratie, sleutels, documenten en andere belangrijke papieren op een aparte, veilige plek.


Koelkast en wasmachine

Koelkasten kunnen het best vervoerd worden wanneer deze al 24 uur uit hebben gestaan. Ook raden wij u aan om de koelkast na het verhuizen ongeveer één etmaal op zijn plek te laten voordat u hem weer aansluit. Zo heeft de koelkast voldoende tijd om te ontdooien en kan de koelvloeistof tot ‘rust’ komen. Wanneer wij een wasmachine moeten verhuizen kunt u het er best voor zorgen dat deze al losgekoppeld is en dat er geen water meer inzit. Dit voorkomt lekkages in uw woning en in de verhuisbus. Het liefst de waterslang aan de wasmachine plakken met het uiteinde omhoog.


Meubelen verhuizen

Wij raden aan om uw meubelen te uit elkaar te halen. Meubelen van Ikea zijn bijvoorbeeld snel en gemakkelijk te demonteren, dit maakt het verhuizen en dragen een stuk gemakkelijker voor ons. Ook bespaart het ontzettend veel ruimte in de verhuisbus.


Indeling van de verhuisbus

Het komt regelmatig voor dat de inboedel net wel of net niet in de verhuisbus past. Het is daarom belangrijk dat je altijd zo efficient mogelijk indeelt. Als het dan niet past, dan past het ook echt niet. Probeer de achterkant van de bus altijd helemaal vol te bouwen met stapelbare objecten. Zo kan je met een rij dozen met op de bovenste rij kleding zakken praktisch 100% van de ruimte benutten. Dit kan soms wel één of twee ritten schelen voor de verhuizers en is daarmee zeker de moeite waard bij een verhuizing over grote afstand. Bijvoorbeeld bij een verhuizing van Leiden naar Zaandam.

Je begint dus met voornamelijk rechthoekige stapelbare objecten; denk aan: dozen, kasten, witgoed, kisten ed. Vervolgens probeer je alle ruimte die hier tussen overblijft op te vullen. De kasten kunnen vaak gevuld worden met andere objecten. Planken kunnen ergens tussen/onder worden geschoven en zakken vullen de gaten op. Probeer zo ver mogelijk tot het plafond te stapelen. De niet stapelbare objecten bovenop en de zwaardere objecten altijd onderop. Dit geldt ook voor dozen of kratten. Wanneer er meerdere banken zijn kan je deze soms op elkaar stapelen of rechtop zetten. Een matras kan vaak handig gebruikt worden om een bepaalde stapel af te dekken / bij elkaar te houden / klemmen. Zorg er echter wel voor dat deze niet vies wordt. Als laatst komen de onhandige zwaardere spullen; zoals: Fietsen, stoelen, planten, hometrainer etc.

Probeer het gewicht in de bus gelijk te verdelen. Wanneer er bijvoorbeeld veel grote platen hout vervoert moeten worden is het handig om de ene helft links en de andere helft rechts te plaatsen. Bij de aanhangers is het zeer belangrijk zware objecten boven de wielas te plaatsen. Zorg ervoor dat de aanhanger in balans is. Een goed ingedeelde aanhanger kan door een persoon getild worden.

Alle kwetsbare objecten (zoals hout en glas) dienen beschermd te worden met een dekentje om eventuele schade te voorkomen. Objecten die kunnen schuiven/omvallen kunnen worden vastgezet met een spanbandje.


Hijsen met touw&blok

Haak ophangen

Neem het touw en blok mee naar de verdieping waar de haak boven hangt. Haal eerst het touw voor een deel (2 meter) door het katrol en hang het katrol aan de haak. Wanneer de haak aan een houten balk zit kan je altijd voor de zekerheid even vragen of de balk gekeurd is en of er wel mee gehesen kan worden. Het is inmiddels al 2 keer gebeurt dat een balk is gebroken tijdens het hijsen, dus wees alert. Voordat je gaat hijsen dien je met je collega eraan te hangen. Kijk wel goed naar de haak als je dit doet.
Inboedel takel-klaar maken/vastbinden
Grote meubelen zoals een bank of een kast kunnen worden vastgemaakt met een bepaalde knoop genaamd kadootje. Deze knoop alleen toepassen wanneer het je eerder is uitgelegd. Sommige meubelen/objecten hebben een gat waardoor het touw heen kan. Vervolgens haak je de de haak aan het verticale touw. Let hierbij wel op dat het object/meubel mogelijk niet op de juiste manier wordt belast en eventueel kapot kan gaan. Doe dit dus alleen wanneer je zeker denkt te zijn dat het object dit aankan. Soms is het handig eerst een spanbandje om een meubel/object heen te doen om daar vervolgens het touw aan te haken. Zorg ervoor dat de stalen haak de objecten niet kan beschadigen, door bijv. een deken. Kleine spullen zoals zakken, tassen en dozen kunnen met het net omhoog gehezen worden. Zorg ervoor dat de haak de vier zijden van het net haakt.

Hijsen

Ga altijd naast de haak hijsen. Het katrol kan gewoon draaien. Er is dus absoluut geen reden om hier recht onder te gaan staan. Meld dit ook altijd tegen de helpers. Wanneer je iets moet hijsen heb je minimaal hetzelfde gewicht als het object nodig. Handschoenen kunnen voor extra grip, dus extra kracht zorgen. Houd je rug recht tijdens het hijsen. Wanneer de haak los in de lucht hangt, dan schiet deze omhoog en kan het katrol met touw en al naar beneden vallen. Zorg er dus voor dat de haak of vast wordt gehouden of dat deze op de grond licht.

Losmaken

Wanneer je het touw en blok losmaakt sta je altijd boven bij het katrol. Met een hand geleid je het touw rustig tot deze uit het katrol is. Wanneer je collega beneden staat en hij aangeeft dat er niets/niemand staat, kan je het touw laten vallen.
Rolcontainers, hondjes en steekwagens


Rolcontainer

De rolcontainer is handig voor kleine stapelbare objecten, maar ook voor grote objecten. De twee rekken aan beide zijkanten kan je er uit halen, zodat je de container ook als hondje kan gebruiken. Loop nooit te snel met de rolcontainer. De container is niet altijd even gemakkelijk te sturen. Wanneer dit mis gaat kan de container op zijn kant gaan, met alle gevolgen vandien.

Hondje

Het hondje is vooral gemakkelijk voor erg grote objecten, zoals banken, kasten, bedden etc. Hondjes zijn ook niet altijd even makkelijk te manouvreren, dus let op de snelheid waarmee je rolt. Verder is het belangrijk dat je goed in de gaten houd of het hondje niet verschuift. Dit gaat vrij gemakkelijk, vooral met gladde oppervlaktes van bijvoorbeeld IKEA kasten.

Steekwagen

De steekwagen is handig voor zware hoekige objecten, en vooral handig in het manouvreren. Je kunt er gemakkelijk mee over drempels als je de steekwagen ver laat zakken.


Praktische sjouwtips voor bij een verhuizing

Tijdens sommige verhuizingen ben je veel aan het sjouwen. Het is daarom belangrijk dat je dit bewust doet en de gevaren kent. Ben je met veel mensen? Zorg dat een persoon duidelijk de leiding heeft en deze dan ook daadwerkelijk neemt. Het scheelt al veel wanneer een iemand aan is gesteld om een duidelijke taakverdeling te maken.

Communicatie en structuur bij een verhuizing

Voordat er gesjouwd gaat worden is het belangrijk dat je een overzicht hebt van het geen versjouwd dient te worden. Loop van te voren alles langs en houd eventueel de inboedellijst erbij om te controleren of alles er daadwerkelijk is.

Wanneer er veel helpers/meesjouwers zijn is het heel belangrijk om als leidinggevende helder en gefocust te blijven. Het kans soms erg gezellig worden, daarom is het van uiterst belang dat de leidinggevende structuur creeert bij de verhuizing. Dit kan door duidelijke taken te geven, maar ook door goed naar de helpers/meesjouwers te luisteren. Houd er rekening mee dat niet iedereen een goede conditie heeft.

Als leidinggevende controleer je of er efficient verhuisd wordt. Wanneer je een treintje maakt (spullen doorgeeft) zorg je ervoor dat iedereen tegen elkaar aanloopt. Op deze manier staat niemand stil en hoef je minder te bukken. Wanneer 1 persoon de spullen steeds neerzet omdat hij sneller is, of er staat iemand veel stil dan kan je dit aangeven.

Wanneer je spullen aangeeft vermeld je altijd duidelijk wat je geeft, tenzij het een standaard situatie is. Als je een doos geeft die normaal te tillen valt zeg je niets, maar als je ineens een hele zware of lichte hebt zeg je dit voor dat je dit doorgeeft.

Grote objecten til je vaak met zijn tweeen. In dit geval is het belangrijk dat je elkaar in de gaten houd. Als jij over een drempel stapt dan meld je dit aan je collega net als wanneer je collega een deur nadert of bijna tegen een muur komt.

Aandachtspunten en verdere tips

  1. Verkort de loopafstanden tussen de locaties door de logistiek aan te passen. (Zet de bus zo dicht mogelijk bij de ontsluiting).
  2. Zorg ervoor dat er geen obstakels in de weg staan.
  3. Gebruik handschoenen en schoenen met stroeve zolen en stalen neuzen – deze geven beter grip en beschermen de tenen als de last valt.
  4. Til altijd met twee handen en zorg ervoor dat beide voeten op de vloer staan.
  5. Sta recht voor het voorwerp, voorkom dat de rug moet draaien (torderen).
  6. Sta dicht bij het voorwerp, voorkom dat de armen ver moeten reiken, hou de last zo veel mogelijk tegen de buik.
  7. Betrek collegas bij het tilwerk.
  8. Til niet te veel tegelijk – het is verstandiger om twee keer te lopen.

Monteren en demonteren van meubels

Monteren

Bij het monteren van IKEA o.i.d. meubelen controleer je na het openmaken altijd eerst of alles compleet is. Er staat een checklist op de eerste pagina van de handleiding. Vervolgens volg je stap voor stap de handleiding. Probeer het niet zelf uit te zoeken en denk vooral niet dat je het beter weet dan de handleiding. Houd je aan de stappen en het is zo geklaard. Zorg altijd voor een schone werkplek, zodat niets kwijt raakt en je overzichtelijk te werk kan gaan.

Demonteren

  1. Zorg voor een schone (opgeruimd en overzichtelijke) werkplek.
  2. Inventariseer welk gereedschap je nodig hebt en leg dit binnen handbereik.
  3. Zoek uit hoe het in elkaar zit. Vaak is bouw je iets af van boven naar beneden.
  4. Markeer eventueel alle elementen zodat je weet hoe de kast straks weer in elkaar moet.
  5. Begin met demonteren.
  6. Houd alle schroeven, bouten deuvels ed. bij elkaar. Deze kun je in een zakje aan een onderdeel vast tapen.
  7. Tijdens het afbouwen zet je alle gelijkvormige delen bij elkaar. Planken bij planken etc.
  8. Wanneer het gedemonteerd is eventueel verpakken en versjouwen.
  9. Zorg ervoor dat verschillende meubelen niet door elkaar raken!
Verhuistips
5 (100%) 34 votes